Suosikkilelu SLUTZ?

Vastamainos kritisoi kulutuskulttuuria

"Hey! My name is Dana! My friends call me "sugar shoes" because when I step out, I do it sweet!"

"Hi! My name is Roxxi! My twin calls me "spice" because I like to spice it up!"

Koulutyttöpehmopornoa? Ei sentään. Dana- ja Roxxi-nuket ruotivat persoonaansa bratz.com-nettisivulla - jokaisen pikkutytön taivaassa.

Bratz-nuket lanseerattiin vuonna 2001. Ja kansa on ostanut - parin viimeisen vuoden aikana suomalaisetkin lelukauppiaat ovat listanneet Bratzit joulun suosikkilahjoiksi. Äiti, osta Yasmin! Isi, pakko saada Bratz Babyz Ponyz!

Kuukausi ennen jouluhuuman huipennusta Luontoliitto julkisti vastamainoksille tarkoitetun Mainoskupla-kilpailun voittajat. Vastamainokset näyttävät yleensä perinteisiltä mainoksilta, mutta niissä kritisoidaan usein joitain tiettyjä brändejä tai kulutuskulttuuria yleisesti.

Copywriter Adele Parviaisen vastamainos Slutz oli yksi jatkoon valituista kilpailutöistä. Mainoksessa poseeraa kolme - no, lumppua. "The perfect role-model doll for your kids! BUY NOW!"

- Työ lähti henkilökohtaisesta mielipiteestä - en vain pidä niistä nukeista. Ne antavat tytöille vääränlaisen roolimallin, Parvianen selittää.

Hän kritisoi Bratzien ympärillä pyörivää valtavaa oheistuotteiden määrää.

- Divaanit, kännykät, meikkivälineet... ne eivät kuulu pikkutytöille, Parviainen toteaa.

Bratzien tunnuslause "the girls with a passion for fashion" muuttui Slutzien suussa muotoon "the bitchez with a passion for brainwashion".

Barbie tuntuu jo kehittävältä

Kuluttamiseen kannustamisen lisäksi Bratzit ovat herättäneet kritiikkiä myös ulkonäkönsä puolesta.

- Se pukeutuminen ja ne ylikorostetut huulet, Parviainen kuvailee.

Hän on seurannut siskonsa lapsien Bratz-villitystä ja veikkaa, että nukeissa viehättää kaiken pinnallisen ihannointi.

- Vaikka ei olisi varaa hankkia itselleen kaikkea haluamaansa tavaraa, niin sitten sitä voidaan hankkia nukelle.

- Barbieistakin kohistiin aikanaan, mutta ne olivat hienostuneempia eivätkä niin seksuaalisia kuin Bratzit. Niiden ympärillä olevat tuotteetkin olivat erilaisia: vaikka ratsastustalli, ja minulla oli lapsena Barbien konttori.

Paitsi että Bratzeilla leikitään, Parviainen arvelee, että myös niitä leikitään.

- Tuntuu, että pikkutytöt kadulla plagioivat tyyliä.

Kerran Parviainen yritti havainnollistaa siskonsa lapsille Bratzien ulkonäön järjettömyyttä ja veti överiksi meikkien kanssa.

- Laitoin aivan kauheat huulipunat. Lapset sanoivat, että ihanaa, sä näytät aivan Bratzilta.

JENNI KLEEMOLA
Mainoskupla-kilpailun töitä internetissä www. luontoliitto.fi/vastamainos.

Julkaistu 6.12.2006 1:31:40

(www.turunsanomat.fi)

294222.jpg