Suosikkilelu SLUTZ?
Vastamainos kritisoi kulutuskulttuuria"Hey! My name is Dana! My friends call me "sugar shoes" because when I step out, I do it sweet!"
"Hi! My name is Roxxi! My twin calls me "spice" because I like to spice it up!"
Koulutyttöpehmopornoa? Ei sentään. Dana- ja Roxxi-nuket ruotivat persoonaansa bratz.com-nettisivulla - jokaisen pikkutytön taivaassa.
Bratz-nuket lanseerattiin vuonna 2001. Ja kansa on ostanut - parin viimeisen vuoden aikana suomalaisetkin lelukauppiaat ovat listanneet Bratzit joulun suosikkilahjoiksi. Äiti, osta Yasmin! Isi, pakko saada Bratz Babyz Ponyz!
Kuukausi ennen jouluhuuman huipennusta Luontoliitto julkisti vastamainoksille tarkoitetun Mainoskupla-kilpailun voittajat. Vastamainokset näyttävät yleensä perinteisiltä mainoksilta, mutta niissä kritisoidaan usein joitain tiettyjä brändejä tai kulutuskulttuuria yleisesti.
Copywriter Adele Parviaisen vastamainos Slutz oli yksi jatkoon valituista kilpailutöistä. Mainoksessa poseeraa kolme - no, lumppua. "The perfect role-model doll for your kids! BUY NOW!"
- Työ lähti henkilökohtaisesta mielipiteestä - en vain pidä niistä nukeista. Ne antavat tytöille vääränlaisen roolimallin, Parvianen selittää.
Hän kritisoi Bratzien ympärillä pyörivää valtavaa oheistuotteiden määrää.
- Divaanit, kännykät, meikkivälineet... ne eivät kuulu pikkutytöille, Parviainen toteaa.
Bratzien tunnuslause "the girls with a passion for fashion" muuttui Slutzien suussa muotoon "the bitchez with a passion for brainwashion".
Barbie tuntuu jo kehittävältä
Kuluttamiseen kannustamisen lisäksi Bratzit ovat herättäneet kritiikkiä myös ulkonäkönsä puolesta.
- Se pukeutuminen ja ne ylikorostetut huulet, Parviainen kuvailee.
Hän on seurannut siskonsa lapsien Bratz-villitystä ja veikkaa, että nukeissa viehättää kaiken pinnallisen ihannointi.
- Vaikka ei olisi varaa hankkia itselleen kaikkea haluamaansa tavaraa, niin sitten sitä voidaan hankkia nukelle.
- Barbieistakin kohistiin aikanaan, mutta ne olivat hienostuneempia eivätkä niin seksuaalisia kuin Bratzit. Niiden ympärillä olevat tuotteetkin olivat erilaisia: vaikka ratsastustalli, ja minulla oli lapsena Barbien konttori.
Paitsi että Bratzeilla leikitään, Parviainen arvelee, että myös niitä leikitään.
- Tuntuu, että pikkutytöt kadulla plagioivat tyyliä.
Kerran Parviainen yritti havainnollistaa siskonsa lapsille Bratzien ulkonäön järjettömyyttä ja veti överiksi meikkien kanssa.
- Laitoin aivan kauheat huulipunat. Lapset sanoivat, että ihanaa, sä näytät aivan Bratzilta.
JENNI KLEEMOLA
Mainoskupla-kilpailun töitä internetissä www. luontoliitto.fi/vastamainos.
Julkaistu 6.12.2006 1:31:40
(www.turunsanomat.fi)
Kommentit